Arvonlisäveron nosto koskettaa lukuisia palveluita ja tuotteita Suomessa
Arvonlisävero on isossa roolissa valtion verotulojen kerryttämisessä ja se koskee suurinta osaa kansalaisten käyttämiä tuotteita ja palveluita.
1.9.2024 voimaan tullut arvonlisäveron nosto on vaikuttanut kauttaaltaan palveluiden ja -tavaroiden hintatasoon. Arvonlisäveron nosto on siis vaikuttanut tavalla tai toisella jokaisen kuluttajan talouteen.
Suoraan arvonlisäveron nosto nykyiseen 25,5 % entisen 24 % sijaan ei välttämättä vaikuta tuotteiden tai palveluiden hintaan, sillä yritykset voivat itse hinnoitella tuotteensa ja palvelunsa arvonlisäveron nosto huomioiden. Veromuutos tuo kuitenkin monenlaista huomioitavaa niin kuluttajille kuin yrittäjille.
Mitkä palvelut ja tuotteet kuuluvat arvonlisän noston piiriin
Syyskuun alussa voimaan tullut arvonlisän nosto koskee suurinta osaa yleishyödykkeitä ja palveluita. Noston piiriin kuuluvat esimerkiksi seuraavat:
- Kulutustavarat kuten vaatteet, kodinkoneet ja pienelektroniikka
- Huonekalut ja kodin sisustustuotteet
- Alkoholituotteet
- Autot ja muut ajoneuvot
- Ravintolapalvelut
- Rakennuspalvelut
- Yritysten konsultointi- ja asiantuntijapalvelut
- Useimmat kodin palvelut kuten siivouspalvelut
- Tietotekniset palvelut
Huom.! Elintarvikkeista makeiset (tällä hetkellä alv 14 %) eivät kuulu yleiseen arvonlisäverokantaan, mutta hallitus on kaavaillut niiden nostamista 25,5 %. Tieto arvonlisän noston ajankohdasta annetaan vuoden 2024 lopussa.
Liukuma uuteen 25,5 % alv aikakauteen
Uusi arvonlisän nosto on voinut aiheuttaa hämmennystä, kuinka uudet alv-maksut tulevat käytäntöön. Alv-muutos on vaikuttanut esimerkiksi palveluiden laskutuksiin, jos suoritettu työ ja sitä koskeva laskutus koskevat eri päivämääriä.
Arvonlisäveron nosto 25,5 % mukaan koskee:
- Työtä tai palvelua, joka on suoritettu 1.9. jälkeen.
- Sopimuksia, joissa työ suoritetaan 1.9. jälkeen.
- Tavaroita, jotka on toimitettu 1.9 jälkeen (vaikka tilaus olisi tehty aiemmin)
Samoin, jos palvelu on niin sanottua jatkuvaa, tai maksu koostuu useammasta jaksosta, verotus tehdään sitä koskevan säädöksen mukaisesti seuraavasti:
- Osamaksuun perustuva tavara, joka on tilattu ennen 1.9, mutta toimitetaan sen jälkeen.
- Jos tilauspalvelu on suoritettu kuukausittain, mutta laskutuskauden päättyminen ajoittuu 25.8, maksu tapahtuu 25,5 % mukaan. (Poikkeuksena palvelut ja tilaukset, jotka on maksettu ennakkoon.)
Huom! Tilaukset, jotka tulevat tullin läpi Suomeen, sovelletaan säädöstä, jossa tulli-ilmoituksen hyväksymispäivä kertoo kummalla alv-prosentilla tuote veloitetaan. Jos tulli-ilmoitus on annettu ennakkoon ennen 1.9, mutta se hyväksytään vasta myöhemmin, arvonlisävero veloitetaan uutta 25,5 % käyttäen.
Arvonlisäveron nosto ei koske kaikkia tuotteita
Pääsääntöisesti arvonlisän nosto ei ole koskenut kaikkia alv-tuotteita. Tuotteet, jotka ovat ennen nostoa olleet 10 % tai 12 %, eivät ole arvonlisän noston alla. Tärkeimpänä näistä kuluttajan kukkaron kannalta on varmasti ruoka, joka ei ole kallistunut alv:n noston myötä.
Alemman alv-luokan tuotteet ja palvelut, joiden verokantaan arvonlisäveron nosto ei ole vaikuttaneet, ovat esimerkiksi:
- Kirjat, lehdet
- Päivittäistavarat
- Liikuntapalvelut
- Kulttuuripalvelut
- Majoituspalvelut
On olemassa myös palveluita, joita arvonlisävero ei koske lainkaan. Tällaisia palveluita ovat:
- Terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
- Koulutuspalvelut
- Asunnon vuokrauksesta koostuvat tulot (ei koske lyhytaikaisia, esim. Airbnb-vuokrauksia)
Kilpailutilanne suitsii hintojen nousua
Nähtäväksi jää, kuinka arvonlisäveron nousu pitkällä tähtäimellä vaikuttaa yleiseen hintatason nousuun ja kuluttajahintoihin. Vaikean markkinatilanteen vuoksi yritysten on etenkin alkuun kuulosteltava, kuinka valmiita kuluttajat ovat hinnankorotuksiin.
- Hintojen muutokset ja arvonlisän nosto vaativat pohdinnan koskien:
- Toimialaa
- Asiakaskuntaa
Esimerkiksi vähemmän välttämättömät tuotteet ja niitä koskevat hintojen nousu voi vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen, mikäli arvonlisän nousu vaikuttaa merkittävästi tuotteiden hintaan.
Useimmissa tuotteissa ja palveluissa uusi 25,5 % alv näkyy osittaisena hinnan nousuna siten, että yrityksen itse ottavat veronkorotuksesta tappiota. Itse tuotteen hinta ilman veroa on kuluttajalle itse asiassa edullisempi.
Esimerkki
Tuote on ennen alv-korotusta maksanut 350 € ja uuden korotuksen jälkeen sama tuote maksaa 354,20 €, se tarkoittaa 4,20 € korotusta, joka on veroissa 1,2 %. Yritys on näin ollen alentanut tuotteen hintaa 0,3 %, joka on tuotteen hinnasta 1, 05 €.
Mitä alv nousu tarkoittaa yrityksille?
Useimmille yrityksille uusi alv on tarkoittanut kirjanpidollisia muutoksia. Eritoten puolikas prosentti 0,5 %, voi tuottaa haasteita yritysten käyttämistä taloushallinnon ohjelmistoissa.
Osassa yrityksiä ohjelmistojen päivityksiin ei välttämättä osattu varautua heti tarpeen mukaisella tavalla, mutta yleinen ohjeistus on sallinut myös käsintehdyt korjaukset laskutuksissa.
Muita huomioitavia asioita yrittäjälle arvonlisäveron noston jälkeen:
- Laskupohja- ja sopimusmuutokset
- Keskeneräisten projektien käsittely -päivitykset sopimuksiin!
- Siirtymäajan palautus- ja hyvitystilanteet
Vuoden 2025 alv muutokset koskevat pääosin pienyrityksiä
Suurin muutos vuoden 2025 alv koskee arvonlisäveron alarajahuojennuksen poistumista. Alarajahuojennuksen poistuminen on osa EU:n pienyritysdirektiiviä ja se koskee:
- pienyrityksiä
- pientä liikevaihtoa tekeviä yrittäjiä.
Tähän saakka yritykset, joiden liikevaihto on ollut alle 30000 €, ovat saaneet alarajahuojennuksen. Käytännössä alv alarajahuojennus on otettu huomioon verokauden tilityksissä.
Vuodesta 2025 alkaen alarajahuojennusta ei enää huomioida niiden yritysten kohdalla, jotka ovat alarajahuojennuksen verotuksessa saaneet.
Liikevaihdon alaraja voi muuttua
Pienen liikevaihdon alaraja on ollut 15000 €. Alle 15000 € liikevaihto on tarkoittanut täyttä verovapautta koskien arvonlisäveroa.
Vuoden 2025 arvonlisäverolakiin ehdotettu muutosta, jossa täysin arvonlisäverotonta toimintaa saisi tehdä yritykset, joiden liikevaihto jää alle 20000 €. Tämä tarkoittaa, että:
- Yrityksen ei tarvitse periä kuluttajalta alv:ia tarjoamastaan palvelusta.
- Yrityksen rekisteröintiä arvonlisärekisteriin ei tarvitse suorittaa.
Yleisesti EU-maissa arvonlisäverovelvollisuus koskee yrityksiä, joiden liikevaihto on enintään noin 35 000 €. Nähtäväksi jää, soveltaako Verohallinto myös Suomessa tulevaisuudessa korkeampaa maksimirajaa.